Akaciehuset
I Akaciehuset er der plads til 7 børn i alderen 5-16 år.
Hverdagen for et barn i Akaciehuset rummer både dagligt tilbagevenden rutiner og gøremål, lektielæsning, tid til leg, spil, fysisk aktivitet og oplevelser. Vi har for tiden tre planlagte aktiviteter hver uge som alle børn deltager i. Vi svømmer fast én gang om ugen, laver kreative aktiviteter og har en fast "sal tid" (fælles tid med sportslig aktivitet). Derudover går nogle børn til fritidsaktiviteter i Hillerød.
I hverdagen lægger vi vægt på, at børnene løbende aftaler med en voksen om hvor de er, hvad de laver og hvor længe. På den måde oplever barnet at forpligte sig relationelt, at den voksne gerne vil involvere sig i, hvad det laver, hvor det er og hvor længe det er i gang med én bestemt ting. Vi vil derved gerne støtte barnet i det, det laver og de vanskeligheder, der kan opstå undervejs, øve at noget starter og slutter og kommer igen, hvis det giver mening.
Vi lægger stor vægt på at være tålmodige og imødekommende overfor det enkelte barn og vise, at det er vigtigt for os, at de får netop den omsorg, som de har brug for. Dette indebærer også støtte til barnet til afgrænsning og overskuelighed i hverdagen.
"En dag i Akaciehuset"
Der er en individuel struktur for det enkelte barn, som er tilrettelagt udfra til dets barns behandlingsplan.
Hver dag starter med at alle står op, spiser fælles morgenmad og kommer roligt i gang med dagen. Efter morgenmad følges børnene i skole. I hverdagen kommer afdelingslederen tidligt om morgen og er med til at hjælpe børnene med en god start på dagen. I weekenden er det døgnpædagogerne på skift, som er i huset om morgenen. Om morgenen snakker vi om hvilke voksne, der kommer i løbet af dagen, så børnene ved, hvem de møder netop dén dag. Alle børn har madpakke med i skole.
Eftermiddagen, starter efter skole med ´stilletid / legetid´, hvor børnene laver aftaler uden voksne.
Vi har samling kl. 14.15, hvor de voksne, som skal være i huset resten af dagen, starter eftermiddagen sammen med børnene. De faste aktiviteter, lektietid og de ting man kunne have lyst til at lave sættes herefter i gang.
Kl. 17.30 ser de, som har lyst, børnetime og kl. 18 spiser vi aftensmad. Om aftenen har vi aftensamling kl. 19.30, hvor vi samles, læser historie og slutter dagen af. Efter samling begynder sengetiden så småt for nogle. Hvert barn puttes af en voksen og sengetiden er tilrettelagt efter det enkelte barns behov.
Så starter en ny dag, med samme rutiner og kendte aftaler.
I weekenden er der også børn i Akaciehuset. Her er der igen planlagte aktiviteter, udover samling og måltider. Dagene rummer evt. besøg af familie, ture ud i naturen, leg på Stutgårdens grund og i Akaciehuset, haveaktiviteter, bagning, ture til biblioteket, legepladsen, byen o.l.
Mad:
I hverdagen laver vores husmor morgenmad og børnene spiser madpakke i skolen. I weekenden er det pædagogerne, som laver både morgenmad og frokost. Alle dage laver pædagogerne aftensmad og børnene er ind imellem med til at lave mad. Nogle børn har faste maddage for at styrke deres selvstændighed, mens andre kan byde ind eller blive "inviteret" til, at deltage i madlavningen sammen med pædagogerne.
Indretning:
Vi har i Akaciehuset tænkt en del over indretningen og ønsker at huset er rart, lyst og imødekommende. Børnene har hvert sit værelse, individuelt indrettet og deler badeværelse tre og tre. Ens værelse er nogle gange indrettet med møbler hjemmefra, ens legetøj, billeder og andre betydningsfulde ting. Stutgården sørger altid for, at der er en seng, en dyne og hovedpude, et skab, et skrivebord, en stol, reoler og div. lamper. Hvad man derudover skal have, indretter ens kontaktpædagog sammen med barnet, hvis det er muligt.
Hvert rum har en særlig betydning og bruges til forskellige ting. Vi har ét fælles fjernsyn og ser derfor tv sammen eller alene i tv-stuen, alt efter hvad man gerne vil se. Vi synes det er vigtigt, at man kan være fælles om at se tv, og at man med den aktivitet, ikke skal være alene på sit værelse. Vi har én computer med internet adgang, en ps2, wii og dvd afspiller/ optager. Vi prioriterer at man skal kunne slappe af med "s skærm aftaler", men vi begrænser også hvor meget man sidder ved skærmen, da det nogle gange bliver en meget passiv aktivitet, både fysisk og psykisk.
Hvad kan vi rigtig godt lide at foretage os i Akaciehuset:
Vi kan rigtig godt lide at lege i Akaciehuset. Vi har et legeområde med fælles legetøj. De voksne støtter op om børnenes leg, for at støtte dem i deres udvikling.