Kastanjehuset
I Kastanjehuset er der plads til 9 børn.
Hverdagen i Kastanjehuset er bygget op om en fast struktur, der giver børnene en genkendelighed af hverdagens gøremål. Rutiner og aftaler mellem børn og voksne præger strukturen. På den måde oplever barnet, at der er nogen der interesserer sig for dem og gerne vil tage udgangspunkt i deres ønsker om, hvad de vil lave, men også vil støtte dem i forhold til de vanskeligheder der kan opstå. Vi lægger stor vægt på, at være imødekommende og tålmodige overfor det enkelte barn og vise, at vi lægger vægt på at de får netop den omsorg, som de har brug for. Dette indebærer også støtte til barnet til afgrænsning og overskuelighed i hverdagen.
"En dag i Kastanjehuset"
Dagen starter med at børnene vågner eller bliver vækket af den voksen, der har sovet i huset. Herefter ordner de deres værelse, børster tænder og evt. går i bad, inden der er morgenmad kl. 7.50. Ved morgenbordet fortæller afdelingslederen børnene, hvem de vil møde i Kastanjehuset i løbet af dagen. De forberedes også, hvis der er planlagte aktiviteter for dagen og evt. samvær med forældre. Efter morgenmaden pakker børnene deres skoletasker og gør klar til at gå af sted i skole kl. 8.30. Skoledagens længde varierer efter det skoletrin som børnene er på.
Når børnene kommer fra skole, har de en lille tid på værelset for sig selv, og herefter er der en fælles samling for alle børnene. Til samlingen er der frugt, brød og noget at drikke. Her gennemgås de aftaler, der måtte være for resten af dagen. I eftermiddagstiden har børnene muligheder for at lave aftaler med børn og voksne. Aftalerne laves sammen med de voksne, så det sikres at aftalerne er tilpasset evner, muligheder og tager udgangspunkt i børnenes behandlingsplaner. Derudover planlægges der fællesaftaler som svømmehalstur og aktiviteter i vores sal, og på vores multibane. En gang om ugen har vi børnemøde, hvor børnene får informationer og har mulighed for at bringe emner ind, som de mener er vigtige at få snakket om. Der er også flere af børnene i Kastanjehuset, der går til fritidsaktiviteter i Hillerød. Aktiviteterne er valgt og planlagt sammen med behandlingsteamet i Kastanjehuset. Børnene smører selv deres madpakker til den efterfølgende skoledag, inden vi spiser aftensmad kl. 18.
Aftensmaden tilbereder vi i Kastanjehuset. De fleste af børnene har en maddag i huset hvor de sammen med en voksen er med til at lave maden.
Efter aftensmad er der lektiecafe for de største børn og mulighed for, at lave nogle enkelte aftaler inden det er sengetid og børnene bliver puttet.
Her slutter dagen i Kastanjehuset.